wmodr.pl

WMODR >> Informacje branżowe >> SIR >> Operacje własne SIR >> Rok 2022 >>

Polski e-bazarek szansą promocji lokalnych producentów rolnych – podsumowanie wydarzenia

Druga edycja wydarzenia promującego produkty pochodzące bezpośrednio od lokalnych producentów rolnych w ramach funkcjonującej platformy internetowej Polski e-bazarek już za nami.

 

Tegoroczne wydarzenie zorganizowane przez Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Olsztynie odbyło się w dniach 7-8 maja 2022 r. na ulicy Stary Rynek w Elblągu. Przedsięwzięcie odbyło się pod Honorowym Patronatem Wojewody Warmińsko-Mazurskiego Artura Chojeckiego. Patronatem medialnym wydarzenie objęły: TVP 3 Olsztyn, Radio Olsztyn, Radio Eska, portEl.pl, Dziennik Elbląski.

 

Operacja została zrealizowana w ramach Schematu II Pomocy Technicznej „Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Plan Operacyjny na lata 2022-2023. Jej celem był transfer wiedzy i innowacji, a także dobrych praktyk w zakresie promocji lokalnych producentów i ich produktów w ramach funkcjonującej platformy internetowej Polski e-bazarek. Realizacja działania przyczyniła się do nawiązania sieci kontaktów i współpracy pomiędzy wystawcami e-bazarku oraz wszystkimi stronami zainteresowanymi tworzeniem krótkich łańcuchów dostaw poprzez realizację innowacyjnego narzędzia skracającego drogę od producenta bezpośrednio do konsumenta w postaci ogólnopolskiego serwisu internetowego. Ponadto realizacja operacji przyczyniła się do upowszechnienia idei krótkich łańcuchów dostaw, które wspierają rozwój przedsiębiorczości na obszarach wiejskich.

Grupą docelową operacji byli rolnicy, producenci rolni, producenci i przetwórcy regionalnej i ekologicznej żywności, Koła Gospodyń Wiejskich, twórcy rękodzieła ludowego, pracownicy jednostek doradztwa rolniczego i instytucji działających na rzecz rolnictwa, jak również inni zainteresowani  tematem. W ramach operacji odbyły się targi „Polski e-bazarek szansą promocji lokalnych producentów rolnych", w których uczestniczyło 30 wystawców oraz seminarium „Nowoczesne formy promocji i sprzedaży produktów lokalnych producentów rolnych", którego uczestnikami była 100 – osobowa grupa odbiorców.   

Targi „Polski e-bazarek szansą promocji lokalnych producentów rolnych" rozpoczął Pan Damian Godziński – Dyrektor Warmińsko-Mazurskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Olsztynie, witając przybyłych gości, wystawców oraz zwiedzających. Wystawcy podczas dwudniowego wydarzenia targowego zaprezentowali szeroki wachlarz produktów wysokiej jakości sprzedawanych poprzez platformę sprzedażową Polski e-bazarek. Na stoiskach wystawienniczych było można kupić domowe wędliny, sery, ryby, chleby, przetwory z warzyw i owoców, produkty z jagnięciny i baraniny, a także miody, zioła, artystycznie dekorowane wypieki, susze owocowe i warzywne, produkty wege czy też wyroby rękodzielnicze. Wydarzeniu towarzyszył bogaty program artystyczny, który umilił czas zwiedzającym, jak i wystawcom. Targi to wydarzenie otwarte, skierowane głównie do miłośników żywności wysokiej jakości pochodzącej od lokalnych producentów rolnych. Wszyscy, którzy wybrali się na elbląską starówkę, mogli tego doświadczyć sami.

 

Pierwszego dnia trwania targów, odbyło się seminarium pn. „Nowoczesne formy promocji i sprzedaży produktów lokalnych producentów rolnych”. Spotkanie, powitaniem uczestników, otworzył Pan Damian Godziński – Dyrektor Warmińsko-Mazurskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Olsztynie. Następnie zostały zaprezentowane tematyczne wystąpienia:

  • Polski e-bazarek jako innowacyjne narzędzie organizacji krótkich łańcuchów dostaw - Natalia Niska, Broker SIR, WMODR w Olsztynie;
  • Media społecznościowe w rozwoju rynku żywności regionalnej/trendy i wyzwania - dr hab. Mariola Grzybowska-Brzezińska, prof. UWM, UWM w Olsztynie;
  • Sieć na rzecz innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich w województwie warmińsko-mazurskim - Natalia Niska, Broker SIR, WMODR w Olsztynie.

 

Podczas wydarzenia wśród wystawców został zorganizowany konkurs na „Najciekawsze stoisko”. Jego rozstrzygnięcie nastąpiło podczas seminarium zwieńczającego pierwszy dzień targów. Wyłoniono następujących laureatów:

I miejsce - Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Wsi „Aniołowo”,

II miejsce - Gospodarstwo Pasieczne „Pasieka Jurewicz”,

III miejsce - RHD „Zakręcone słoiki z Ogródek” .

 

Przedsięwzięcie było doskonałą okazją do promocji lokalnych producentów i ich produktów w ramach funkcjonującej platformy internetowej Polski e-bazarek. To nowoczesne narzędzie sprzedażowe w tworzeniu krótkich łańcuchów dostaw realizowane przez wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego pod patronatem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Zorganizowanie targu „na żywo” umożliwiło kontakt pomiędzy wirtualnymi wystawcami e-bazarku a potencjalnymi klientami, prezentację swoich wyrobów oraz przekonanie do ich wysokiej jakości. Wydarzenie przyczyniło się również do nawiązania kontaktów i współpracy pomiędzy samymi wystawcami e-bazarku, co będzie miało przełożenie na ich kontakty biznesowe.

Opracowanie: Marta Bieciuk