"Ludzie muszą wierzyć, że w ich mocy (lub przynajmniej w mocy ich zespołu) jest tworzenie nowych pomysłów, które odpowiedzą na niezaspokojone potrzeby człowieka i wywrą na niego pozytywny wpływ". T. Brown
Właśnie taka intencja przyświecała nam przy planowaniu kreatywnych warsztatów. By tchnąć świeżość i inne spojrzenie w rzeczywistość budowania wartościowych strategii marketingowych i sprzedażowych w branży rolniczej. Naszym założeniem było wyposażyć mlodych przedsiębiorców agro biznesu w wiedzę i nowe kompetencje z zakresu budowania swej przewagi konkurencyjnej na rynku, poprzez poznanie innowacyjnych metod projektowania ścieżki rozwoju dla swych działalności rolniczych i pomysłów, która zdobędzie uwagę i zainteresowanie odbiorców.
Jak podaje Brief.pl : W ciągu zaledwie 60 sekund około miliona użytkowników loguje się do Facebooka, oglądanych jest 4,5 miliona wideo na YouTubie, wysłanych zostaje ponad 40 milionów wiadomości na Messengerze, a w Google wyświetlanych jest niemal 4 miliony wyszukań. Na co dzień spotykamy się z około 5000 komunikatami reklamowymi. Nasza zdolność zapamiętywania spada. Kreatorzy video marketingu terroryzują nas czasem 3 sekund - jeżeli w tym czasie nie zwrócimy uwagi na komunikat – traci on sens bytu.
Wdrażając do praktyki niestandardowe narzędzia projektowania dajemy szansę sobie i swoim pomysłom na drugie życie. Najlepszym przykładem jest Design Thinking - innowacyjna metoda kreowania i budowania marek, usług, produktów, procesów w oparciu o wieloaspektowe, „klientocentryczne” podejście.
„Czy design thinking może być przydatne w rolnictwie? Oczywiście. Uniwersalność tej metody pozwala wykorzystywać ją w sferach, które powszechnie nie są kojarzone z podejściem projektowym. W tym kontekście łatwo można sobie wyobrazić, że zastosowanie design thinking w rolnictwie może pomóc w opracowaniu innowacyjnych narzędzi, technologii i metod, które zwiększą wydajność i rentowność produkcji rolnej, może pomóc w identyfikacji obszarów wymagających optymalizacji, zwiększenia jakości i skrócenia czasu dostarczania produktów na rynek. Może zostać wykorzystane w projektowaniu nowych produktów żywnościowych, które odpowiadają potrzebom konsumentów. Może też pomóc w tworzeniu strategii wspierających rozwój lokalnych rynków żywnościowych”, mówi Piotr Wasyluk, trener metody DT.
Podczas warsztatów, które odbyły się 16 października w Kuźni Społecznej, młodzi rolnicy zainteresowani rolnictwem ekologicznym zmierzyli się z problemami, z którymi spotykają się na co dzień w swojej działalności:
- brak ciągłości sprzedaży produktów,
- brak lojalnej grupy klientów,
- brak wiedzy w zakresie budowania marki,
- problem z dotarciem do klientów,
- rosnąca konkurencja z zakresie produktów ekologicznych,
Stanowiły one najważniejsze wyzwania dla uczestników warsztatu.
Kiedy certyfikat „eko” przestaje być skutecznym orężem w walce o klienta, należy zaprzęgnąć do boju nowe rozwiązania.
Uczestnicy nauczyli się przygotowywać i przeprowadzać fazę badawczą, której podstawowym celem jest poznanie i właściwe odczytanie potrzeb klientów (faza empatyzacji). Zdobyli wiedzę o zasadach definiowania wyzwania projektowego (faza syntezy) oraz metodach i narzędziach niezbędnych w tworzeniu rozwiązań (faza ideacji). Poznali sposoby prototypowania (faza prototypowania), testowania prototypów (faza testowania) i metodach planowania wdrożenia zaprojektowanych rozwiązań (faza wdrożenia).
Efektem warsztatu było kilkanaście pomysłów, które stanowiły odpowiedź na najważniejsze problemy i wyzwania właścicieli gospodarstw ekologicznych. Finalnie prototypowano 2 pomysły : branżowego eventu oraz pomysłu na ekologiczne gospodarstwo agroturystyczne.
Dziękujemy Partnerowi operacji pt. "Design Thinking" - Bankowi Żywności w Olsztynie za współpracę i organizację przedsięwzięcia oraz Małgorzacie i Piotrowi Wasyluk za wdrożenie metody w krwiobieg rolnictwa Warmii i Mazur.
Obejrzyj relacje:
- https://olsztyn.naszemiasto.pl/warsztaty-design-thinking-czyli-zaprojektuj-swoj-sukces/ar/c5-9492137
- https://fb.watch/n-149guhyt/
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. „Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi”. „Operacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Schematu II Pomocy Technicznej „Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020”.
Odwiedź portal KSOW – http://ksow.pl
Zostań Partnerem Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich.